aussieanne.reismee.nl

Melbourne - Darwin


Ja hallo!

Het is alweer tijd voor een fijn nieuw verhaaltje! Omdat ik weer lekker aan het rondreizen ben heb ik alweer zo veel mooie dingen gezien. Zoals eerder verteld was ik dus op een roadtrip met 3 andere meiden. Na een paar dagen zelf te hebben rondgestruind in Melbourne, spreken we af om kennis te maken. Ik reis met Paulina uit Zweden, Mara uit Noorwegen en Sophie uit Nederland.

Allemaal leuk en gezellig, maar je weet eigenlijk nog niks als je alleen maar even een bak koffie drinkt met iemand die je nog nooit eerder gezien hebt. Het was dus maar weer afwachten hoe het zou gaan als we elke dag met elkaar doorbrengen, maar ik had er zin in! Over het algemeen vind ik mensen toch al snel aardig.

Omdat we gaan kamperen moet ik nog wel even wat spullen kopen. Zo goedkoop mogelijk natuurlijk, want ik ben maar een arme backpacker. Uiteindelijk een tent weten te scoren van 12$ met een slaapzak van 10$. Dit bij de Kmart, te vergelijken met een action. Ik verwacht natuurlijk helemaal niks van een tent die minder waard is dan €10,00, maar goed, in Australië regent het toch niet, dacht ik. Behalve dat het de eerste paar nachten echt ijskoud was, hebben we ook verschrikkelijk harde wind en zelfs een beetje regen gehad. Nou daar lag ik dan in mijn Kmart tentje, hopend op het beste. Als extra verzekering nog maar een paar grote stenen in mijn tent gelegd, maar hij heeft het overleefd, en doet het 2 weken later nog steeds.

Voor vertrek deden we nog even boodschappen en vertrekken we naar onze eerste stop; The Grampians. Dit gebergte is echt adembenemend. We brengen een dag door in het park, wandelen door de bergen, en genieten van een wijds uitzicht. De eerste nacht kamperen is ook weer een feit en ‘s avonds zitten we gezellig met een glas wijn bij het kampvuur. Op de achtergrond hoor ik de dingo’s huilen (als wolven). Ik besef weer dat ik weer lekker in de natuur zit! Wat een heerlijk begin van de trip!

De volgende dag rijden we door naarAdelaide, een stad in Zuid Australië. ‘S avonds gaan we naar een barretje met live muziek maar verder is het is een vrij rustig stadje waar niet zo heel veel te doen is, het is overigens wel een lekker stopje! Omdat we daarna helemaal naar Alice Springs moeten rijden, brengen we de auto naar een service beurt. Blijkbaar is er het een en ander mis, en moeten we ook nog naar een andere garage. Dat heeft ons wat tijd gekost, maar daarna was de auto er wel weer helemaal klaar voor!

Onderweg naar het rode centrum stoppen we bij Flinders Ranges. Eeuwen oude uitgesleten rotsen en bergen vormen dit National Park. Rijdend en wandelend door het park zie je fossielen en bijzondere rotsformaties.

Daarna begon een lange reis naar Uluru. Na een paar dagen komen we aan bij het natuur park. We gaan eerst naar The Olga’s. De aboriginal naam is Kata Tjuta en betekent letterlijk ‘many heads’. De rode rotsformatie bestaat uit 36 verschillende rotsen, en is misschien nog wel mooier als de Uluru rots. De wandeling was in ieder geval veel gaver! Wandelend tussen, over en op de rotsen kijk ik mijn ogen uit! De hoogste rots is 198m hoger dan het beroemde Uluru die 348m hoog is! We besluiten te blijven voor de zonsondergang wat beide rotsen nog roder maakt dan dat ze al zijn.De dag daarna staan we vroeg op om de zonsopgang bij Uluru te kunnen bekijken.

Het is zo indrukwekkend als je daar daadwerkelijk staat. We lopen 10,9 km om de rots heen. Je ziet ‘gevoelige’ kanten van de rots. Daar is het dus niet toegestaan om foto’s te maken. De aboriginals proberen de rots te beschermen tegen toeristen. Dit vanwege hun geschiedenis, vroeger beklommen ‘jongens’ de rots om een echte man te worden. Er zijn ook meerdere aboriginal verhalen die meer vertellen over de geschiedenis en erg interessant zijn! Het is waarschijnlijk op internet te vinden, want als ik het moet vertellen kan ik nog wel 6 pagina’s vol schrijven. Hoe dan ook, er staan overal borden en boodschappen van aboriginals die vragen om respect voor hun cultuur. Het is vanaf october 2019 ook niet meer toegestaan om Uluru te beklimmen, en er wordt dus al gevraagd om het niet te doen. Toch wilden wij de rots beklimmen, helemaal omdat het nu nog toegestaan is. Helaas was het te winderig en was de klim gesloten. Een tegenvaller, maar alsnog heeft het een bijna magische uitstraling. Het was het dus absoluut waard om 2.257km naar het midden van Australië te rijden.

In het midden bevindt zich ook de Kings Canyon. Hier hebben we een ontzettend gave wandeling gemaakt boven op de canyon. Met een onwijs uitzicht en een goede workout. Ja ja, alleen maar naar boven klimmen, maar het was het waard! Vervolgens rijden we naar Alice Springs om daar even goed te relaxen. We boeken een hostel voor 2 nachten, wassen onze kleren (eindelijk), ontmoeten een paar andere mensen, gaan naar een bar, slapen uit én dat in een normaal bed, en chillen bij het zwembad. Dat hadden we echt wel weer nodig. Want hoe leuk en gaaf roadtrippen ook is. Het is ook hard werken. Iedere morgen weer in de auto, uitzoeken wat je wilt zien, boodschappen doen, koken, en het kost ook veel energie om 24/7 samen te zijn met de zelfde mensen. Daar waren we het allemaal mee eens, dus het was lekker om even een paar dagen niks te hoeven.

In Alice Springs droppen Sophie en ik onze Scandinavische reisgenoten en gaan we met zijn 2e verder richting Darwin. Onderweg is niet zo gek veel te zien, dus we kunnen lekker door crossen. Zo hebben we in 3 dagen weer lekker 1.200 km afgelegd. Uiteraard zijn we wel een paar keer gestopt. We hebben de Devils Marbles gezien. Wederom rotsen die dit keer in een soort van bal gevormd zijn. Vervolgens zijn we geadviseerd om te stoppen in Daly Waters, daar zit een oude pub die al sinds 1893 een vergunning heeft. Het was zeker een bezoekje waard!


Ook zijn we in Mataranka bij de natuurlijke thermen geweest. Wat een ontzettend mooi plekje was dit! Super helder blauw water met overhangende palmbomen. Door verschillende planten in en boven het water zitten er ook oliën in die dan weer goed zijn voor je huid. Hier hebben we dan ook lekker een dagje doorgebracht. In dit gebied vind je zoet en zoutwater krokodillen, en heel veel vleermuizen. In elke palmboom zie je wel een stuk of 30 vleermuizen, en er zijn ook veel palmbomen!

Paar dagen geleden hebben we Kakadu National Park bezocht. Dit park is super groot en wederom echt prachtig! Het is vol met watervallen, natuurlijke zwembaden en prachtige natuur. Tevens leeft hier veel ‘wildlife’. Onder andere water buffalo’s en heel veel krokodillen. Hier wordt je ook overal voor gewaarschuwd. Dat geeft natuurlijk weer een spannend tintje aan het bezoek. Tijdens het kamperen hoor je alleen maar de jungle met ondefinieerbare geluiden op de achtergrond. Gaaf, maar uiteraard passen we wel op! Kakadu ligt zo’n 300 km van Darwin en is al erg in het noorden van Australië. Dat betekent tropisch warm is met overdag soms wel 40 graden. Als we naar bed gaan is het vaak nog steeds 35 graden, echter koelt het gedurende de nacht wel af naar een graad of 20.

Eergisteren zijn we dan eindelijk aangekomen in Darwin! 3.754 km in bijna 3 weken gereden. Na Darwin vervolgen we de reis langs de westkust richting Perth. Maar eerst even genieten van het stadsleven!


Tot snel weer!


P.s. onderweg ben ik een verzorgster voor kangoeroe baby’s’ tegen gekomen! Wat een lieverd hè!!!

Reacties

Reacties

Birgit

Wat gaaf zeg!! Super mooi, maar die krokos vind ik maar niks.

Jacqueline

Geniet met volle teugen van je verhaal, wat kan je goed schrijven! Ik ben ooit ook bij ayers rock geweest is dat dezelfde als uluru? Ook in alice springs, snoeiheet en veel arme vaak dronken aboriginals... dit was begin jaren 80 vd vorige eeuw ?
Drive safe! ?

Christien

We hadden natuurlijk al mooie verhalen van je gehoord maar wat een lekker reisverslag weer!!!! Geniet nu even van de rust in Darwin!!!! We zijn weer benieuwd naar het vervolg. ?

Bettie

Ik reis heerlijk digitaal met je mee en geniet net als jij. Veel plezier nog!

Francy

Wat geweldig allemaal weer! Zoveel bijzondere ervaringen, echt heel leuk om een beetje met je mee te reizen. Je bent eigenlijk een wandelende reisgids. Ik krijg er ook zin in. (Hoewel ik iets meer luxe zou prefereren) ?
Heel veel plezier verder. ???

Corina v Dijk

Aaaahhhhhh verliefd op de kanga.
Weer een fantastisch verhaal. Geniet enne..... de Efteling wacht op je?

Claudia

Prachtig verhaal weer en wat een mooie foto's!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active